Värdiga vinnare...

Det är som det är med förväntningar och jag hade tänkt att begränsa
mina inför finalen. Det är alltid kul med stormatcher men i slutändan
brukar det vara mer underhållning i en pojklagsmatch i Gothia Cup
än i en Em-final. Så jag bänkade mig i soffan lite lamt och hoppades
i bästa fall på ett tidigt mål så att dom annars så hårt knutna knutarna
skulle knytas upp tidigt i matchen. Säg det snabbt tre gånger i följd.

Så fel jag skulle ha, och tack för det!

Det var som en bal på slottet, majonäs på mackan eller chokladsås på
glassen, för vilken final det blev. Och så här i efterhand undrar jag varför
jag tvivlat. Sett till hela Em har det varit en fantastisk turnering där
underhållsvärdet varit av världsklass. Hade man inte varit svensk så hoppade
man förmodligen inte av förtjusning över landslagets matcher under turneringen
men vem bryr sig om vad resten av Europa tyckte? Jag hade i alla fall roligt.

Så grattis Spanien, mer välförtjänta mästare får man leta efter och som jag har
förstått det firas det till och med i Katalonien. För vilken turnering dom har
gjort och på vilket sätt dom gjorde det. Vi kunde konstatera att Italien gick genom Vm
utan att släppa in ett enda spelmål. Nu kan vi samtidigt konstatera och på ett sätt
förvånas över att Spanien inte släppt in ett enda mål i utslagsrundan.
Men dom gjorde det på intet sätt som Italien.
Dom visade för fotbollsvärlden att man inte behöver vara cynisk och lägga sitt
fokus på att förstöra för motståndaren genom att packa ihop laget tajtare än
en flygstol på ett Ryan Air plan.
Dom visade, och förklarade för oss något så enkelt som att för att göra mål och vinna
en fotbollsmatch behöver man en boll och den var dom inte villiga att låna ut.

Det brukar vara så att efter ett stort mästerskap så sätter det vinnande laget
trenden för dom nästkommande årens taktiska trend. Spanjorernas sätt att spela
kommer vara det svåraste för lag och spelare att anamma på länge. För när man
tittar på hur Spaniens lag spelar bollen mellan varandra är det som att se en perfekt
utförd dans av något slag. En perfekt koreografi där varje spelare vet precis hur han
skall röra sig vid varje tillfälle på planen. Och lära sig att dansa vet alla som blivit
tvingade av sin tjej, sambo eller fru på salsakurs hur svårt det kan vara.

Så några ord om finalen. Spanien kom till finalen med sitt 4-1-4-1. I Tyskland var
den stora frågan, "der balle" eller inte. En rökridå enligt Aragonés och jag är
beredd att hålla med. Ballack såg helt obekymrad ut om sin onda vad.
Det talades även om hur Torres skulle kunna matcha dom tyska fyrtornen i
mittförsvaret och det man kan säga om den saken är att El Niño numera måste
syfta på ett av dom mest kraftfulla väderfenomen vi har på jorden än den
ursprungliga betydelsen "det lilla gossebarnet".
För var han en liten pojke i Madrid
har han blivit en man i Liverpool. Som han sprang, stångades och gjorde varje litet
moment obehagligt på ett eller annat sätt för den tyska backlinjen. Senna fortsatte att vara
i stort sett felfri under nittio minuter och kan ha visat sig vara den stora, kanske största
enskilda anledningen till Spaniens framgång. Om dom fyra längre fram på mitten lämnar
jag över ordet till Tony Irving.

- En perfekt insatts grabbar. Tio poäng!

Sen har dom en backlinje som är mer passnigsskicklig än hela sveriges mittfällt med
en Ramos som kan spela på vilken possition som helst. Puyol ser ut och är lika
hänsynslös i sina glidtacklingar som en skoghuggare är mot en fullvuxen gran. Brevid
honom står Marchena och tuggar barr och vindpusten du trodde du kände var Capdevila
som kom susande förbi.

Till sist vill jag bara säga att jag hade inte varit en lika stor man i triumfens tid som Aragonés
var på presskonferansen efter matchen. Där hade hela det spanska drevet samlats med
övrig Europeisk press och Aragonés svarade lungt och stilla på frågorna som ställdes utan,
verkade det som, en tanke på det stålbad han gått igenom i spanska medier.
Jag hade i minsta fall tagit tillfället i akt och ställt en fråga till drevet när jornalisternas egna
börjat sina ut.

- Finns det ingen som vill prata om Raul?



Mästare 2008 - Grattis Spanien



Kommentarer
Postat av: Mattias

Kan bara hålla med om att Torres var fantastisk igår och hans tuffhet imponerade nog på många! Ett härligt EM!!

2008-06-30 @ 15:40:06
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0