Systemskifte..

Jag beundrar Lars Lagerbäck. Mannen har tagit oss till fem (!) mästerskap
i följd och gett oss flertal goda och mindre goda minnen. Jag hör till dom
som inte tycker det är skandal att åka ut i en kvartsfinal i ett EM eller VM och
speciellt inte på det sättet som vi genomfört dessa matcher. Undantaget
som bekräftar regeln i detta fall heter Tyskland - Sverige.
Jag har aldrig förstått dom som förespråkar att dom hellre ser en annorlunda
fotboll (offensivare) och missar ett slutspel då och då för att gå längre i själva
slutspelet. Det är absolut ingen garanti att man går längre i ett slutspel bara
för att man tar mer risker deffensivt.
Snarare tvärt om.
Troligare är då att vi skulle bli ett Cliff Barnes landslag, vara  väldigt nära
men aldrig riktigt nå ända fram. Hur kul är det att slå Albanien med 8 - 0 för
att sedan gå på pumpen mot Portugal med 2 - 5?


En annan sida av myntet är att när Lagerbäck började sin A-landslags karriär,
någon gång vid invationen av grisbukten, såg spelarmaterialet totalt annorlunda
ut. Vi hade först och främst kvallitetsspelare med deffensiva kvaliteer.
(Per Zetterberg, undantaget som bekräftar regeln.) Då var det helt rätt att spela
med det system vi gör. Ok, Johan Mjällby som offensiv mitt smakar kanske inte
som en nybakt sockerkaka men allternativen såg inte så mycket bättre ut.
Idag
ser det lite annorlunda ut. Vi har med svenska mått mätt en hel drös med
kvallitetsspelare på dom offensiva possitionerna. Visst har Daniel Andersson
gjort det bra och det enda andra allternativet i mitt tycke har inte spelat en match
på 6 månader.
Kim då säger ni, KiiiiiiiM!!! Här kommer min poäng........

Jag tycker det är skam att en spelare på Kims nivå sitter på en bänk i det svenska
landslaget. Det är näst intill tjänstefel. Å andra sidan har han visat gång på gång
att han inte behärskar den roll som krävs av honom i det svenska spelsystemet.
Så vad gör man då?
Som jag ser det måste man anpassa spelet/spelsystemet för att få in honom i en
förstaelva. Zlatan hade länge samma problem, han kom inte till sin rätt i landslaget.
Det var tills han blev "Ibra" med hela världens befolkning och kunde bära Inter
på sina axlar.

Vi brukar alltid få höra att "dom bästa elva får spela". Men riktigt så är det inte.
Det är en sanning med modifikation. Dom borde säga, "dom bästa elva för
spelsystemet får spela".
Spelsystem först, spelarna sen. Kanske en fråga om smak. Som whiskey med
eller utan is. Jag föredrar det senare, i båda fallen. Man måste kunna ha ett starkt
kollektiv och samtidigt kunna anpassa sitt spelsystem efter spelarmaterialet och inte
tvärt om. Så i EM får vi köra som vi gör och har gjort men till VM kvalet hoppas jag
att Lagerbäck tänker nytt. Jag skulle inte satsa mitt sparkonto på det, inte ens den
lilla skål med enkronor jag förvarar på hallbordet. Men hoppas kan man alltid
för jag gillar ju gubben trots allt.

Så till hösten vill jag se Lagerbäck tåga in till presskonferansen iklädd utstyrseln
han har på sig i svenska spels reklam och skrika ut....
"Spelsystemet är dött, länge leve spelsystemet!!"



Systemskifte - bra för Sverige?




Kommentarer
Postat av: Mandingo

Du blir ingen ny olof lundh

2008-06-17 @ 15:17:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0